Deze website maakt gebruik van cookies. Door onze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van cookies. - Lees meer - Verberg melding

Ergonomische muis

Ergonomische muis

Tegenwoordig brengen we zowel op het werk als thuis vaak veel uren achter de computer door. Als je lang in dezelfde houding zit of veel repeterende bewegingen maakt kun je last krijgen van klachten aan je schouders, nek, armen of polsen. Met een computermuis maak je vaak een repeterende beweging waardoor je kans hebt op het ontstaan van klachten. Door een ergonomische muis te gebruiken kun je dit voorkomen of verhelpen. Ontdek in dit blog waarom een ergonomische muis de oplossing is voor jouw klachten!

Waarom een ergonomische muis?

Langdurig gebruik van een standaard muis kan leiden tot klachten aan nek, schouder, vinger, hand en pols. Dit kan op de lange termijn zelfs leiden tot RSI. Veel van deze klachten kun je voorkomen door een ergonomische muis te gebruiken. Bij een standaard muis ligt je arm in een onnatuurlijke stand, namelijk met de handpalm naar beneden. Als je je arm op tafel zou leggen ligt je handpalm eerder naar de zijkant dan recht naar beneden. Je pols heeft bij het gebruik van een muis dus steeds een onnatuurlijke stand. Een ergonomische muis stimuleert een natuurlijkere houding van je hand waardoor in een neutrale positie staat. Daarnaast maak je tijdens het ‘muizen’ een knijpbeweging met de pink en de duim om hem vast te houden. Bij een ergonomische muis hoef je niet of nauwelijks te ‘knijpen’.

Ergonomische muis kiezen

Natuurlijk is het kiezen van een muis vooral gebaseerd op persoonlijke voorkeur. Zo kun je kiezen voor verschillende kleuren en designs, maar je hebt ook keuze uit draadloos of niet-draadloos, links- of rechtshandig en de grootte (afhankelijk van de grootte van jouw handen). Ergonomische muizen zijn vaak verticaal en asymmetrisch. Een verticale/asymmetrische muis zorgt ervoor dat je arm in een neutrale positie ligt wanneer je de muis vast hebt. Hierdoor ontstaat er minder spierspanning in je onderarm. Daarnaast is het belangrijk dat je kijkt naar de klachten die je precies wilt voorkomen.

Wat kun je nog meer doen?

Om de spierspanning te minimaliseren kun je eens letten op het vasthouden van de muis wanneer je hem eigenlijk niet gebruikt. Door de muis niet de hele tijd in je hand te hebben geef je de spieren rust. Ook kan het gebruik van sneltoetsen in plaats van de muis onnodig aanspannen van de spieren voorkomen. Hierdoor hoeft je arm minder lang in een aangespannen stand te liggen en hoef je ook minder vaak van je toetsenbord naar je muis te bewegen. Het gebruik van een ergonomische muis in combinatie met een ergonomisch toetsenbord levert dubbel zoveel voordeel op. Ergonomische toetsenborden hebben vaak geen numeriek gedeelte waardoor de reikwijdte tussen toetsenbord en muis korter is. Hiermee voorkom je repeterende bewegingen. 

 

Werk jij dagelijks uren achter elkaar met de pc? Dan is het gebruik van een comfortabele ergonomische muis geen overbodige luxe voor je lichaam. Door een ergonomische muis te gebruiken kun je klachten voorkomen of verhelpen, omdat deze muis een natuurlijke houding voor de pols en onderarm stimuleert. In ons assortiment vind je diverse soorten ergonomische muizen voor jouw werkplek Voorkomen is beter dan genezen!



Related Products